Теренска настава коју су крајем маја извели петаци била је важна за свакога од ученика појединачно, али је била истовремено веома важна за њихов мали колектив који социјално и психолошки све више сазрева и напредује. Теренска настава је имала за циљ да код деце подстакне нова искуства, сазнања и доживљаје кроз амбијент који пружа могућност авантуристичко-природњачког образовања.
Пред ученике постављено је више задатака од којих ниједан није био лак:
- Савладати стеновиту стазу која пролази кроз клисуру Црнице – Стаза је била таман толико захтевна да уз појачану концентрацију без потешкоћа савладају изазов. Стаза је обезбеђена путем ужади и сајли. Било је уских, негде и стрмих експозиција. Деца су била поприлично узбуђена и то се претворило у продуктивну сарадњу и сталну размену утисака. Вежбали смо технике и начине кретања и правила понашања у оваквим условима.
- Пронаћи остатке средњевековних манастира и града Петруса – На самом почетку стазе налази се остатак средњевековног манастира Св. Јована Главосека и то није било тешко пронаћи. Осмотрили смо од ког камена је грађен овај објекат и направили реконструкцију како је изгледао некада. На излазу из клисуре налазе се прелепи остаци манастира Св. Огњене Марије који је својим очуваним сводовима и просторијама привукао пажњу деце да детаљно истражимо овај локалитет. Ипак није било лако савладати велико брдо изнад клисуре и пронаћи археолошки локалитет Петруш. Ђаци су самостално дошли до циља из другог пута. Непотребно је наглашавати колико је важно то што су поново покушали након иницијалног неуспеха.
- Прећи преко реке уз помоћ ужета – Овај задатак је довео до усијања. Уже је било развучено између два стабла преко реке и то је рукохват као помоћ. Хладна и брза вода је ометала авантуристе, али су успели да пређу реку два пута, поносни на своју вештину.
- Пронаћи и истражити канале пећине испод Петруса – Овај спелеолошки објекат има импозантни улаз, сви смо били усхићени пред чудом природе. Ученици су истражили проходне канале, пронашли сталактите, сталагмите, пећинске стубове. Опробали смо технике препињања и деца су храбрила једни друге у овом подухвату.
- Идентификовати врсте стена, гљива, флоре и фауне на терену – Од интересантних налаза била је једна врста орхидеје – Orhis pyramidalis, гљива из опасне породице Аманита – Amanita vaginata, стонога гујин чешаљ Millipede sp., слепи миш мали потковичар – Rhinolophus hipposideros.
- Уловити ручак уз помоћ лука и стреле, тј. уловити улазницу за ресторан – На крају, када је умор почео да струји низ наше мишиће и када је концентрација коначно попустила, морали смо да смиримо руку и дах, да се фокусирамо на мету и да освојимо ресторан. Тако је и било, хвала другу који је скратио муке и погодио у центар!
Теренска настава је успешно завршена. Видели смо толико тога о чему смо учили, сада ту испред нас. Развијали смо моторику, баланс, психофизичке особине и продуктивну социјалну интеракцију у групи. На крају ресторан „Изворска ноћ“ је био прави одабир за уморне теренце који су окрепљење потражли у белој вешалици, пљескавици, шопској салати, помфриту, соку и баклави.
Потребић Немања
Мај, 2024. године