Књижевна радионица

18. март 2020.

Драги другари,

Наше путовање кроз узбудљиве авантуре света књига се наставља. Иако сам веома тужна што се нећемо састајати у школи, док читамо и разговарамо, измишљамо нове приче и крећемо у истраживања било чега што нам падне на памет, а волели бисмо да сазнамо, трудићу се да још много занимљивих прича дође до ваших ушију. Прича ће прво да прочачка ваше уши, уђе кроз њих и онда се удобно смести у неком кутку мозга. Причајте са вашим мамама, татама, браћом и сестрама о причама које ћете слушати. Али, молим вас, причајте и са мном. Једва чекам да чујем шта ви мислите о јунацима и јунакињама, смешним деловима и чудноватим дешавањима. Занима ме и то шта занимљиво ви читате код куће, што бисте препоручили својим другарима. Заједно ћемо се састати у свету маште.
Ваша Тамара


Драги родитељи,

Замолила бих вас да прочитате вашој деци моје кратко обраћање, уколико не могу да самостално. Заједно ћемо се потрудити да искористимо околности на које смо ограничени, када је у питању наставак одржавања књижевних радионица. Како би најбоље од књижевности наставило да допире до ваше деце и оплемењује њихов психички живот, потребно је да ми успоставимо међусобну сарадњу.

Књижевност ће до деце долазити путем аудио-снимака, на којима ћу ја читати одломке дела. На тај начин, моћи ћете деци да пустите аудио-снимак више пута, у било које доба дана, током било које њихове активности (цртање, слободна игра, спремање за спавање…). Уз постављени аудио-снимак, налазиће се и кратки увод намењен да децу упозна са светом дела пре самог читања. Тај увод би требало ви да им прочитате или препричате. Такође, уз свако читање добијаћете сугестије за питања које би требало да поставите након читања дела, предлог тема на темељу којих можете формирати дискусију, као и напомене за непознате речи и изразе које ћете учестало понављати са својом децом.

Од великог је значаја да ми утиске о делу које су деца поделила са вама, њихова размишљања и евентуална питања преносите или путем порука, или позивом. Уколико ваше дете пожели да разговара са мном – са задовољством ћу се одазвати! Доступна сам на Вајберу.

Два пута недељно на овој платформи биће постављени аудио-снимци – средом и петком. У међувремену, постављаћу предлоге за различите садржаје који могу да употпуне читалачке утиске – игране, документарне и анимиране филмове; кратке видео материјале, фотографије, аудио-књиге.
Прво читање биће доступно у петак 20. марта.


Срдачан поздрав!

20. март 2020.

Драги родитељи,

У прилогу је аудио-снимак читања бајке „Чаробна метла“ Гроздане Олујић. Најпре, прочитајте својој деци уводну реч, пре него што им пустите читање. За вас је намењен део са непознатим речима, као и питањима за подстицање дијалога. Разговор о делу је кључни чин како би се смисао онога што су деца прочитала/чула заокружио.
Уживајте заједно са својим малишанима у свету речи!

Увод
Драги другари, настављамо читањем једне поучне бајке Гроздане Олујић. Њено име је „Чаробна метла“. Ових дана посебно је важно да пазимо на чистоћу својих руку, на наше здравље, али и здравље људи око нас. У овој причи, једна чаробна метла нас учи како је за све нас веома важно да помажемо једни другима како бисмо срећно живели у здравој околини.


Непознате речи и изрази:
Потрудите се да проверите да ли Ваше дете разуме речи и фразе из дела, а посебно оне за њих недоступније (излистане су испод). Циљ читања је увек и богаћење вокабулара, а садржајан речник даје детету могућност да успешније промишља, доноси закључке о свету око себе и разуме сопствене емоције. Није довољно да једном прочитате или објасните значење неке непознате речи. Задајте детету задатак да након појашњења самостално употреби ту реч у некој реченици. Да би дете запамтило реч (или израз), потребно је понављати је више пута с времена на време, а онда ће оно само почети да је употребљава у свакодневном говору.

чађ – црна, гарава прашина
жалосно – од речи жалост (а она значи туга); тужно
скрамица – танка кора, танки очврсли слој
наочиглед – пред очима; у присуству
градски оци – људи који управљају градом; градоначелник и његови сарадници
суседа – комшиница
„душа у носу“ – када желимо да кажемо да је неко веома уморан; преморен (једва има даха)
беспосличар – ова реч настаје када се споје без + посао = неко ко нема посла, не ради ништа и лењ је
руља – велики број људи; маса
гонилац – настало од речи гонити = јурити неког, трчати за њим, терати га
узмицати – када се нешто повлачи, бежи
бркајлија – човек са великим, израженим брковима


Питања за подстицање разговора
Битно је да покренете разговор на тему солидарности заједнице у тешким тренуцима и очувању животне средине и личне хигијене, као и хигијене простора у којем живимо и који делимо. Питања су само предлог и смерница.
1. Како је изгледао град на почетку приче? Шта мислиш, како су становници града успели да загаде место у којем живе?
2. Зашто људи, иако се труде – користе челичне метле и црева са водом, ипак не могу да сперу прљавштину са улица? Подсетити дете на реченицу у којој метла поручује дечаку: „Пусти их! Нека се смеју. Срца су им исто толико прљава као и улице. Зато и не могу да почисте ђубре!“ Мотивисати дете да искаже како је разумело ову реченицу.
3. Како су се понашали остали становници града када су видели како дечак успева да својом метлицом успешно чисти?
4. У рукама каквих људи је чаробна метла једино могла да чисти?
5. Да ли се трудиш да помажеш својим другарима и учитељицама у школи, мами и тати код куће, када треба да се почисти и среди?
6. Шта мислиш, зашто је важно да пазимо на хигијену и чистоћу наших руку, тела, играчака, просторија у кући?

Драги другари и драги родитељи,

У прилогу је читање одломка из „Гуливерових путовања“. Такође, у прилогу се налази и уводна реч уз остале неопходне смернице. Родитељи, нестрпљиво очекујем да ми пренесете утиске након читања.

Срдачно,
Тамара
 
Драги другари и драги родитељи,

21. марта био је Светски дан поезије. Хтела сам да са вама поделим једну песму која је обележила моје детињство и коју је мој брат Никола обожавао. Он је прочитао ову песму толико пута, да је на крају запамтио од речи до речи! Ја бих увек уживала док ју је он рецитовао, па сам га замолила да је сада изрецитује вама. Док слушате песму, сетите се наше приче о јунацима Старе Грчке – Ахилу, Хектору, Одисеју, Јелени, Зевсу, Афродити, Атини, Хери. Тек када будете одслушали рецитовање, погледајте предивне илустрације књиге у којој се песма налази. Унутра ње ћете пронаћи и речи које вам нису биле јасне. Верујем да ће се многима од вас ова песма веома свидети и да ћете пожелети да сами научите да је рецитујете, па да ћете то онда снимити и поделити са својим другарима!
Поздрав,

Тамарa

Kњига: https://drive.google.com/open?id=1l2Zv0x1_HQWwW1nvsFUrfcj1wiNGFJxE
Драги родитељи,

Замолила бих вас да пустите деци читање приповетке „Замак осветљен сунцем“, из „Раних јада“ Данила Киша. Важно је да одслушају пре радионице коју ћи имати са њима сутра у 15:15.

Срдачан поздрав,
Тамара