Образовање је процес, краткорочни резултати нису важни

Образовање и васпитање су процеси који трају читавог живота. Кроз ове процесе користимо сопствена искуства како бисмо се успешно суочавали са новим ситуацијама и како бисмо развијали међуљудске односе. Процес учења рађа креативност, а креативност нас учи да размишљамо. Способност да мислимо нас води ка томе да стичемо разна знања и вештине. Свесни смо да ако престанемо да размишљамо и да учимо, губимо креативност и знања.

У Oсновној школи Звездобројци смо веома амбициозни у вези образовања и васпитања деце која су нам поверена. Зато се концентришемо на процес, а не на краткорочне резултате.

Шта то значи?

То значи да не форсирамо децу да што пре дају видљиве и опипљиве резултате, односно постигнућа. На пример, сасвим је у реду да неко дете, већина или чак сва деца имају месецима часове одређеног страног језика, а да не желе да проговоре ни реч, а камоли да нас учине поносним, па да пред гостима демонстрирају фантастичан акценат.

Не форсирамо децу да одмах науче да читају и пишу перфектно, униформно, у одређеном месецу одређеног разреда, јер знамо, а о то је утемељено у научним студијама, да сва деца постепено науче да читају и пишу између 4. и 9. године, свако у свом ритму. Са 11 година, студије показују, није уочљива разлика у способностима деце која су научила да читају и пишу са 4 или са 9 година. С друге стране, познате су нам негативне последице наметања произвољних и личности појединца неприлагођених спољних шаблона образовања.

Уметничке радионице, пекарске радионице, ручни рад и сличне активности наше деце не дају високо полиране производе и резултате спремне да буду урамљени и да красе зидове и витрине галерија надарених вундеркинда. Жврљотине, покушаји, различитост, несавршеност сасвим су у реду и ми смо на њих поносни.

Али то што смо поносни на несавршеност не значи да нисмо амбициозни перфекционисти, штребери, нити да не гајимо велику жељу да образујемо и васпитавамо децу великих постигнућа, насупрот. Ми знамо да је васпитање и образовање дуготрајан процес, да су пред нама године и декаде. Резултати које ми тражимо нису перфектни цртежи седмогодишњака које можемо да показујемо колегама на послу или савршен рукопис у првом тромесечју првог разреда. Живимо у добу које се непрестано мења и зато нам је важно да наша деца схвате да је учење свакодневни процес прилагођавања, а не нешто што се савлада и никада више не побољшава, нити трасформише. Пре свега, желимо да доживе учење као уживање. Циљ којем ми тежимо је развој здравих, срећних, креативних, карактерних, зрелих и слободних индивидуа, способних да доприносе заједници у којој живе.

Ми обраћамо пажњу на начин на који деца прате час, скраћујемо га или продужавамо по потреби. Дајемо деци слободу у избору правца у току савладавања градива и школских задатака. На тај начин негујемо њихову природну знатижељу, креативност, концентрацију и заинтересованост. Не морамо сваки захтев плана да реализујемо, уколико видимо да је разред више заинтересован за нешто друго: увек смо спремни да се вратимо на тај захтев, у неком повољнијем и плодоноснијем тренутку. Пратимо активност деце у току сваког часа, сваког дана. Децу подстичемо да посматрају средину у којој се налазе, да уче из свакодневних ситуација, повезивајући стечено знање са новим искуствима. Негујемо стваралачку слободу и самодисциплину, избегавамо ауторитаризам. Наставници са децом граде пријатељски однос у ком су сви равноправни учесници. Бројчане оцене нам у млађим разредима нису битне јер постоје здравији и учинковитији начини да се деца мотивишу, него што је стварање бесомучне компетиције од најмањих ногу. Децу учимо да грешке користе као најбоље лекције како би превазишли ствари које им не иду од руке, а да позитивну критику прихватају и цене.

Ми знамо да је наша школа најбоља школа на свету и да ће нас деца која кроз њу прођу учинити поноснима у годинама које долазе. Огромну пажњу посвећујемо дуготрајности и поступности учења, сазревања и школовања, а не краткорочним резултатима. Квалитетни, смислени, свеобухватни и захтевни процеси дају најбоље трајне и дугорочне резултате.

Тим ОШ „Звездобројци“